Verplichte rijhulpsystemen voor nieuwe auto’s per juli 2022 6 juli 2022
Veiligheidssystemen, rijhulpsystemen, ADAS (Advanced Driver Assistance Systems)… De termen vliegen je om de oren. Hoe je het ook noemt, ze dragen allemaal bij aan de verkeersveiligheid.
Nieuwe auto’s moeten nog veiliger worden. Op 6 juli 2022 trad een EU-verordening in werking die tal van assistentiesystemen verplicht stelt voor nieuwe personenauto’s. Vanaf 7 juli 2024 moeten ook bestaande modellen aangepast zijn. Sommige hulpsystemen zijn al bekend en hebben hun nut al bewezen, andere zijn ietwat controversieel…
In de occasionbranche zullen we deze nieuwe regels minder snel ervaren omdat het voorlopig geldt voor auto’s die nieuw op de markt komen. Toch zijn veel moderne auto’s al voorzien van tal van veiligheidssystemen die moeten helpen om het aantal verkeersdoden in de EU drastisch te laten dalen. En het lijkt goed te werken, want het aantal doden in het verkeer daalt al jaren. In dit artikel gaan we verder in op deze systemen en wat de effecten hiervan zijn.
Toch kan het nóg veiliger vindt de EU en daarom moeten nieuw ontwikkelde auto’s, bestelwagens, vrachtwagens en bussen vanaf 6 juli voorzien zijn van een groot aantal nieuwe veiligheidssystemen, ook wel Advanced Driver Assistance Systems genoemd, oftewel ADAS. Vanaf 7 juli 2024 behoort het tot de verplichte uitrusting van alle voertuigen die op de Europese markt nieuw verkocht worden.
De meeste veiligheidssystemen die straks verplicht zijn, kennen we al van duurdere uitvoeringen en modellen. Maar de verplichting van intelligente hulpsystemen geldt straks ook voor kleine goedkopere modellen. Dit kan betekenen dat ook die modellen de komende jaren honderden euro’s duurder worden.
Minder verkeersdoden dankzij rijhulpsystemen
De Europese Commissie is ervan overtuigd dat deze maatregelen zullen bijdragen tot het redden van meer dan 25.000 levens en het voorkomen van ten minste 140.000 ernstige verwondingen tegen het jaar 2038. Eerdere verplichte maatregelen die in de EU zijn ingevoerd, zouden hebben bijgedragen aan een daling van naar schatting 50.000 dodelijke verkeersslachtoffers per jaar. Dat zijn natuurlijk mooie doelstellingen. Elke dode in het verkeer, is er één te veel.
Wat zijn dan al die systemen waar we het over hebben? Vanaf 6 juli 2022 zijn in nieuwe modellen de volgende rijhulpsystemen verplicht:
– Intelligente snelheidsassistent
– Achteruitrijcamera
– Een noodremsysteem
– Rijbaanassistentie
– Datarecorder voor ongevallen
– Parkeersensoren
– Vermoeidheids- en smartphonegebruik-waarschuwingen
– Voorbereidingen voor een alcoholslot
Bekijk een uitgebreide (video)-uitleg van alle moderne rijhulpsystemen door Autoweek op hun website.
Intelligent Speed Assistent en Black Box meest controversieel
Vanaf 6 juli zit er een nieuw verplicht veiligheidssysteem in alle nieuwe auto’s in Europa: de Intelligent Speed Assistant. Het is een waarschuwingssysteem dat kan ingrijpen bij te snel rijden. Dit gebeurt door een geluidssignaal en een knipperend symbool in het instrumentenpaneel, of door middel van een (lichte) rem ingreep. Het systeem is weliswaar uit te schakelen, maar iedere keer dat de auto wordt gestart, is het weer actief.
Behalve deze ‘snelheidsbegrenzer’ staan in de EU-Verordening van eind 2019 nog een paar vrij ingrijpende systemen, waarvan de Event Data Recorder (EDR) de meest controversiële is. Het gaat hierbij om een gegevensrecorder voor incidenten – oftewel een ‘black box’. Anders dan bij een vliegtuig krijgt een auto niet zo’n grote stalen box. De techniek wordt verwerkt in het systeem van de auto: een event datarecorder (EDR) of een gegevensrecorder. Deze EDR houdt diverse technische waarden van de auto bij. Denk hierbij aan snelheid, motortoerental en remkracht. Maar ook bijvoorbeeld of het licht aan stond. Deze data worden alleen onthouden bij een ongeluk. De data van 30 seconden voor het ongeluk en 10 seconden erna worden dan opgeslagen. Anders dan bij de piloot in een vliegtuig worden gesprekken tussen de inzittenden en bestuurder in de auto niet vastgelegd.
Privacyvragen rond Black Box in auto
Hoewel alleen bij een ongeval de gegevens daadwerkelijk worden opgeslagen (de laatste dertig seconden voor de impact en tien seconden erna) en bijvoorbeeld gesprekken tussen de inzittenden niet, roept de maatregel veel privacyvragen op.
Privacy moet beschermd worden, vindt ook de EU. Daarom staat in de regelgeving dat alleen autoriteiten en fabrikanten toegang krijgen tot de zwarte doos:
- Politie en justitie mogen de rijgegevens inzien ingeval van een ongeluk. Zo wordt duidelijk hoe een ongeluk is ontstaan.
- Autofabrikanten hebben toegang tot de data om de veiligheid van hun auto’s te verbeteren. Ook mogen zij deze gegevens gebruiken voor analyses over verkeersgedrag.
Verzekeraars krijgen de data dus niet, garandeert de EU. Of deze garantie ook in de toekomst standhoudt, is op dit moment niet bekend.
‘ADAS-systemen werken niet feilloos’
Volgens de Vereniging Zakelijke rijders werkt een aantal systemen niet feilloos. “Het wegennet is nog niet gestructureerd genoeg om alle rijassistentiesystemen ten alle tijden te laten werken. Denk bijvoorbeeld aan rijbaanassistentie op een polderweg, door het ontbreken van rijstrookmarkering werkt het systeem niet voldoende. Maar verkeersveiligheid is uiterst belangrijk en de ervaring heeft laten zien dat Advanced Driver Assistance Systems daaraan bijdragen.”
Eigen verantwoordelijkheid om veilig te rijden
Daarom is het van belang om te benadrukken dit soort rijhulpsystemen er zijn om te assisteren. De bestuurder is altijd eindverantwoordelijk. Ook kunnen zaken als de juiste bandenspanning, rijden met gordel en het juiste onderhoud aan de auto de veiligheid ten goede komen.
Naast je natuurlijk aan de juiste snelheid- en veiligheidsregels te houden willen we ook benadrukken om alsjeblieft niet met alcohol of andere verdovende middelen in je lichaam te gaan rijden. Er gebeuren nog te veel verkeersongelukken die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden. Wees verstandig in het verkeer!