Ondernemen in Ridderkerk: Blaak Automotive gooide het roer om 2 juni 2022

Dit artikel is verschenen in de gemeentekrant De Blauwkai in de rubriek ‘Ridderkerk in Bedrijf’. Over bedrijvigheid en ondernemerschap/ondernemen in Ridderkerk. Dit artikel is dus niet door ons zelf geschreven, maar we staan er wel helemaal achter 😉

Het welkom thuis-gevoel, daar draait het om bij het Ridderkerkse familiebedrijf Blaak Automotive. Frank en Leonie Blaak, broer en zus, groeiden op in het bedrijf. In 2016 namen ze het stokje over van hun ouders.

Jonge occasions

interview ondernemen ridderkerk frank leonie

En dat welkom thuis-gevoel is precies waarom Frank en Leonie begin dit jaar het roer omgooiden. Leonie: “We hadden als Hyundaidealer alle mogelijkheden om te groeien, maar ontdekten ‘dit past niet bij ons’. We willen het klein houden. Want waar het voor ons om draait, zijn een persoonlijke benadering en korte lijnen. Veel klanten komen hier al jaren. Daarom, voor hen, willen we graag onszelf blijven en geen grote, onpersoonlijke onderneming worden.”

Het roer omgooien betekent dat er op 1 januari na 27 jaar een einde kwam aan het dealerschap van Hyundai. De focus ligt nu op onderhoud en in- en verkoop van jonge occasions van alle merken. Maar de jarenlange ervaring is zeker niet overboord gegooid. Blaak Automotive is specialist in Hyundai.

Daarnaast kunt u er terecht voor onderhoud aan alle merken (lease)auto’s. Het team van monteurs is opgeleid voor onderhoud aan alle merken. Ook kunnen klanten terecht voor banden. Wie zijn auto in onderhoud doet bij Blaak Automotive, kan gratis gebruikmaken van de pech-onderweg-service door heel Nederland. “We bemiddelen ook bij de aankoop van een nieuwe auto, dus ook daarvoor kan iedereen nog bij ons terecht.”

Gevarieerd aanbod tweedehands auto’s

Leonie: “We hebben een inkoper die hele dag op zoek is naar jonge occasions, binnen en buiten Nederland. We hebben daardoor een gevarieerd en goed aanbod van alle merken. We krijgen dagelijks nieuwe voorraad.”

Zodra een auto bij Blaak binnenkomt, wordt hij geïnspecteerd, professioneel gereinigd en gefotografeerd. Daarna worden de auto’s direct op de website geplaatst. “Onze website fungeert als onze online winkel. Het is dus belangrijk dat daar voldoende informatie over de auto te vinden is.”

“We willen dat klanten zich bij ons op hun gemak voelen als ze in de showroom een auto komen bezichtigen. Daarom hebben we recent de huisstijl veranderd. We hebben een gezellige sfeer gecreëerd, waarin we hopen dat iedereen zich thuis voelt.”

Leonie: “Klanten kennen ons. En wij vinden het klantcontact leuk en belangrijk. We willen graag zelf de koffie pakken en de verkoop met onze klanten regelen. We houden de lijnen graag kort. En is er een probleem, dan zorgen we dat het opgelost wordt. Die werkwijze waarborgen we met onze nieuwe aanpak, omdat we kunnen meebewegen met wat de klant nodig heeft.”

Eigen twist

Frank en Leonie groeiden op in het bedrijf. Frank werkt er nu 21 jaar en Leonie 18 jaar. Leonie: “Mijn vader begon ooit aan huis. Door de jaren heen is het bedrijf met pieken en dalen gegroeid. Het was best spannend om het roer om te gooien. Aan de ene kant voelt het alsof je je fundament loslaat. Aan de andere kant is het ook leuk om nu op eigen kracht verder te gaan en onze eigen twist eraan te kunnen geven. We bouwen op vijftig jaar ervaring en hebben een dealerverleden. Al die kennis passen we nu toe om het op onze eigen manier te doen, met dat familiegevoel dat voor ons zo belangrijk is.”

HomeNieuwsOndernemen in Ridderkerk: Blaak Automotive gooide het roer om